 |
www.pedagogikaeni.fora.pl Forum ludzi z pedagogiki ENI
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Asik
Dołączył: 16 Wrz 2008
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rumia Płeć: Babeczki
|
Wysłany: Pią 22:02, 30 Sty 2009 Temat postu: do opracowania z ksiązki |
|
|
Kobiałka podała te strony na ostatnim wykładzie... nic innego nie mam. Mam nadzieję, że o to chodzi:
strony: 61,66,65,74, (104), 116, 117... to chyba nie są całe rozdziały ale hasła, czyli: schizofrenia prosta, zespół paranoidalny, katatoniczny... tego w nawiasie nie jestem pewna, bo to chyba dotyczy chorób dziecięco- młodzieżowej, a na sam koniec ona cosik kręciła nosem, że chyba nie mamy tego robić.... ale ja tam nie wiem.... to wszytstko co wiem:D pozdrawam ciepło wszystkich intensywnie uczących się i tych, którzy jak ja leżą brzuchem do góry:D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karolina
Dołączył: 26 Kwi 2008
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 11:20, 31 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
no właśnie jak to jest z tymi stronami? przeglądałam je ale pojedyńcze hasła w ogóle nie mają sensu... słyszałam, że mamy opracować rozdziały 3.4 6.1 6.2 3.3.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Asik
Dołączył: 16 Wrz 2008
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rumia Płeć: Babeczki
|
Wysłany: Sob 12:01, 31 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Może... ja jeszcze tego nie sprawdzałam. Moja ksiązka nie ma nr stron (głupie ksero!). Pewnie i tak znając siebie ledwo nauczę się tego co w notatkach... więc chyba nawet nie myślę o czymś z innych źródeł. Ja zanotowałam to z ostatniego wykładu... ale może ona mówiła cosik wcześniej na innych wykładach... nie wiem. Dacie radę!!! Złączeni proletariusze! heh:D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karolina
Dołączył: 26 Kwi 2008
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 16:34, 31 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Umieszczam materiał który sama opracowałam.. nie wiem czy czegoś tutaj brakuje, jeżeli tak to napiszcie!! Mam nadzieje, że komuś się to przyda;)
ZABURZENIA PSYCHICZNE, EMOCJONALNE I PSYCHOTERAPIA
Psychopatologia- jest dziedziną wiedzy zajmującą się opisywaniem, interpretowaniem, wyjaśnianiem i klasyfikowaniem zjawisk psychicznych, które stanowią odchylenie od prawidłowych czynności psychicznych.
Psychiatria- specjalność medyczna zajmująca się badaniem, zapobieganiem i leczeniem zaburzeń psychicznych. Francja: Esquirol, Pindel
Logoterapia- leczenie skupiające się na umożliwieniu klientowi poznania i akceptacji siebie i swojego znaczenia jako części pewnej całości, w tym realnego świata, w którym musi on funkcjonować- leczenie sensem (Wiktor Frankla- III szkoła wiedeńska) (pierwsza - freudowska, druga - adlerowska).
Psychoterapia- leczenie za pomocą środków psychologicznych
Kierunek biologiczno- medyczny- poszukiwanie związku między objawem a narządem; prawidłowe funkcjonowanie= prawidłowo funkcjonujący mózg, leczenie- dopasowywanie objawów
Ewolucjonizm- zakłada on etapowe dojrzewanie do dorosłości, osiąganie dojrzałości psychicznej; podwzgórze- ośrodek popędów i pojawiania się uczuć; układ limbiczny- uczucia bardzie rozbudowane półkula mózgowa płaty czołowe
Lobotomia- przecięcie płatu czołowego- powoduje utratę osobowości
Ewolucja psychiczna- POZNANIE: I zależność między spostrzeganiem a istnieniem świata materialnego, II wyobrażanie sobie znaczeń słów, III myślenie abstrakcyjne reakcja narządów na funkcje psychiczne wzrastanie ku autonomii; od istoty reaktywnej (działają bodźce) do istoty aktywnej (własne przeżycia, myśli)
Filozofia psychologiczna- psychoanaliza Freuda: choroby psychiczne wynikiem doświadczeń z dzieciństwa, kompleks Edypa i Elektry; Jung, Adler: popęd władzy, przeżycia tłumione do podświadomości w dorosłym życiu ujawniają się jako choroba psychiczna
ZDROWIE I CHOROBA
Zdrowie- jest to stan równowagi zintegrowanej osobowości, zdolność do prawidłowego funkcjonowania psychicznego, ewolucyjnego rozwoju (od rzeczy prostych do złożonych, w zależności od wieku) , samodzielnego powrotu do równowagi, realizacji stawianych celów.
Choroba- dynamiczny proces wywołany jakimiś szkodliwym czynnikiem, prowadzący do choroby o charakterze fizycznym, psychicznym lub organicznym
Etiologia- nauka o przyczynach Patogeneza- mechanizm powstawania zmian Symptomatologia- nauka o objawach Stratyfikacja- nałożenie 2 zaburzeń na siebie symptom * syndrom *** choroba
PSYCHIATRIA CHOROBY (nerwicowe, psychiczne), ZABURZENAIA (psychiczne ostre i przewlekłe)
NERWICE- przyczyną jest czynnik psychogenny np. stres na jakiś ujemny bodziec emocjonalny lub środowiskowy; narządy są sprawne uszkodzone zostaje jedynie życie psychiczne człowieka; objawy towarzyszące nerwicom to zaburzenia wegetatywne np. bóle głowy utrzymujące się przez dłuższy czas; nerwice są wyleczalne; objawy mają charakter ilościowy.
ZABURZENIA PSYCHICZNE OSTRE- gwałtowne, dynamiczne, przyczyną mogą być szkodliwe czynniki np. leki; trwają jakiś czas; często występują z organicznymi zaburzeniami mózgu np. urazy mózgu; zaburzenia te występują z niepamięcią i zaburzone jest funkcjonowanie.
ZABURZENIA PSYCH. PRZEWLEKŁE- trwałe zaburzenia jednej lub kilku funkcji psychicznych, przyczyna: uszkodzenie określonych okolic mózgu (różne czynniki np. choroby matki w ciąży, konflikt serologiczny, choroby zakaźne, urazy głowy, wypadki drogowe, zatrucia zw.chem, miażdżyca) ; sfera ruchowa- porażenie mózgowe, padaczka; sfera intelektu- upośledzenie umysłowe lub otępienie; sfera uczuć- charakteropatia; powrót do pełnej sprawności odbywa się etapowo (powrót odruchów, powrót mowy i orientacji, racjonalne myślenie); zaburzenia te przebiegają z niepamięcią np. w padaczce.
• Upośledzenie umysłowe- uszkodzenie mózgu w okresie życia płodowego lub wczesnego dzieciństwa; wady rozwojowe np. wodogłowie; najczęstsze zaburzenia rozwojowe genetyczne – zespół Downa (zmiany fizyczne, brak cech charakteropatycznych, podział 21 chromosomu na 3, średnia przeżycia 30-40 lat); przeciętna zdolność do przystosowania społecznego i funkcjonowanie intelektualne poniżej przeciętnej (skala Wechslera - lekkie 55-70, umiarkowane 40-54, znaczne 25-39, głębokie 0-24); zaburzenia napędu psychoruchowego (obniżony lub wzmożony); nastawienie na wszelkie działania rehabilitacyjno- społeczne.
• Otępienie- spowodowane szkodliwymi czynnikami uszkadzającymi mózg w życiu dorosłym (zmiany degeneracyjne i zanikowe komórek nerwowych); obniżenie sprawności umysłowej, brak krytycyzmu w stosunku do swojego stanu, zaburzenia pamięci; ciężkie przypadki- uszkodzona zdolność przypominania, dezorientacja w czasie i miejscu, otoczeniu a czasem własnej osobowości, chwiejność reakcji uczuciowych, obniżenie uczuciowości wyższej, ogólne zubożenie osobowości.
• Charakteropatia- przyczyny podobne, co w otępieniu (również spowodowane uszkodzeniem mózgu); zaburzone zostają zwykle sfera uczuć i woli (wybiórczo sfera charakteru np. przez narkotyki); uczucia- wybuchowość, drażliwość, czasami całkowita utrata samokontroli, endogenne zmiany nastroju, obniżenie uczuć wyższych skojarzone z niskim poziomem moralnym, słaba kontrola emocji i zachowań, egoizm – zachowania aspołeczne, lenistwo, brak odpowiedzialności itp.;występują samodzielnie lub z otępieniem albo upośledzeniem; w leczeniu dostosowanie wymagań i konkretnych działań do aktualnego stanu psychicznego charakteropaty.
• Zaburzenia psychiczne w padaczce- jest zespołem specyficznych objawów fizycznych i psychicznych w następstwie uszkodzenia mózgu, objawy to napady padaczkowe: 1. napady uogólnione (drgawkowe i nie drgawkowe)- charakteryzują się zaburzeniami świadomości towarzyszą im objawy ruchowe, często są uprzedzane złym samopoczuciem, kapryśnością itp., jego istotą jest nagła utrata świadomości (toniczne skurcze wszystkich mięśni, oczy otwarte, brak reakcji na światło, bezdech, sinica, trwa to ok. 2-3 min.) ; równoważniki psychiczne- bez wyładowań ruchowych, stany pomroczne długo trwające, spowolnienie ogólne, brak orientacji, reakcje uczuciowe niezrozumiałe stan niepamięci; 2. napady częściowe- okresowo występujące nieliczne drgawki lub ruchy mięsnie, nieświadomość lub zachowanie w pełni świadomości; poza okresowo pojawiającymi się napadami występują zmiany charakteru i osobowości (spowolnienie, brak krytyki, zachowanie przesadne, drażliwość, wybuchowość, mściwość, uczucia wyższe obniżone, uboga osobowość)
• Osobowość nieprawidłowa-grupa mieszcząca osobowy, u których nie stwierdzono cech uszkodzenia mózgu ani nie udało się ustalić innych przyczyn zewnętrznych stwierdzających zaburzenie osobowości; objawy: brak trwałych związków uczuciowych, brak kontroli skutków własnego działania, brak wnioskowania działań, brak zainteresowań, zmienność, bezkrytycyzm wobec zależności niepowodzenia od własnych cech psychicznych, wyraźna aktywność dla osiągnięcia celu, zanikająca wobec minimalnych niepowodzeń; ogólnie osobowość jest niedojrzała, reakcje słabo kontrolowane, nadmierny egoizm i wymagania w stosunku do otoczenia; wszystkie te cechy zależą od nasilenia zaburzenia; skutki to brak adaptacji społecznej, popadania w stany uzależnienia, ucieczka od rzeczywistości; osobowość nieprawidłową w przeciwieństwie do charakteropatii jest kontrolowana przez osoby, należy więc wypracowywać u nich właściwe nawyki oraz tworzyć odpowiednią motywację do współpracy.
BADANIE PSYCHIATRYCZNE
Składa się z 3, 4 części:
1. Wywiad obiektywny- przeprowadzany z osobą bliską pacjenta; pierwsze pytanie odnosi się do obciążenia genetycznego np. alkoholizm, kolejny pytanie dotyczy przebiegu ciąży oraz procesu porodu (zatrucia, niedotlenienie itp.), kolejne dotyczy okresy dzieciństwa (choroby, wypadki, urazy), okresu przedszkolnego (zachowanie, interakcje), końcowa część dotyczy zmian, zaburzeń tzn. kiedy? Co się stało? Charakter zachowania?- konkrety
2. Wywiad od badanego- podobny do wywiadu obiektywnego; przeprowadzany tylko u młodych dorosłych i starszych.
3. Określenie stanu psychicznego- przy wywiadzie zadajemy dodatkowe pytania, patrzymy jak pacjent reaguje na bodźce, jaki jest jego stan emocjonalny, napęd psychoruchowy; Intelekt- sprawdzamy za sposobu pojmowania, zasobu słów, poziomu umysłowego; staramy się określić ewentualne zaburzenia, o których wcześniej ktoś mówił; jesteśmy neutralni
4. Badania dodatkowe- *podłoże organiczne- badania rezonansem, komputerowe, analiza mózgu, CUN, test Burdona; *podłoże psychiczne- testy psychologiczne (objawy)
ŚWIADOMOŚĆ
Jest równoważna z przytomnością; jest to reagowanie i odbiór bodźców; w sensie psychicznym jest to zdawanie sobie sprawy ze swojego życia psychicznego. Świadomość jest jak strumień światła, który oświetla naszą osobowość i koncentruje się na danym odcinku rzeczywistości.
Poprzez hipnozę, medytację i sen możemy zmienić poczucie świadomości, a przez to rzeczywistości.
Podświadomość- jest to rejestrowanie bodźców bez uwagi; obszar mieszący informacje przyswojone bez udziału świadomości; różne wydarzenia wypchnięte ze świadomości; SNY- obszar podświadomości
PATOLOGIA ŚWIADOMOŚCI:
I zaburzenia ilościowe: 1) senność- gorsze funkcjonowanie mózgu pod wpływem szkodliwych czynników; 2) sen głęboki- głęboka dysfunkcja; 3)śpiączka- stan najgłębszego dysfunkcjonowania mózgu, nawet „wyłączenia”; 4) zwężanie pola świadomości- dotyczy uszkodzenia mózgu, zaburzeń organicznych (bodźce nie dochodzą)
II zaburzenia jakościowe: 1) nieprawidłowe funkcjonowanie świadomości na naszą osobowość, uczucia nieadekwatne do rzeczywistości; 2) brak zapamiętywania- uszkodzenie mózgu, danych funkcji
Zespół majaczeniowy (deliria)- spowodowane długotrwałym piciem lub zaprzestaniem picia po kilku dniach; 3 okresy: 1) okres zwiastunu - brak skupienia uwagi, bezsenność, sny nadmiernie plastyczne, życie wspomnieniami, niepokój; 2) właściwie delirium- zaburzenia spostrzegania, omamy (zniekształcone postacie itp.), dezorientacja w czasie i miejscu; 3) stan zejściowy- omamy bledną, stopniowy powrót do normalnego stanu.
Stan pomroczny jasny- świadomość zostaje zniekształcona, osoba jest otępiona, agresywnie reaguje na bodźce, dezorientacja w czasie i miejscu, słaba pamięć, przeminięcie tego stanu odbywa się nagle; przyczyny: zły stan fizyczny, alkohol, zmieszanie leków
Równoważnik padaczkowy- podobny do stanu pomrocznego, towarzyszą temu drgawki, napady
Elpenora- po obudzeniu się z głębokiego snu występuje stan nieświadomości.
PAMIĘĆ- zdolność do zapamiętywania, przechowywania i odtwarzania informacji.
1. pamięć bezpośrednia- następstwo spostrzegania świata, bez udziału świadomości, informacja zatrzymywana jest na czas krótszy od sekundy
2. pamięć krótkotrwała- zależna od naszej uwagi, trwa krótko np. zapamiętywanie ciągu cyfr
3. pamięć długotrwała- Pamięć długotrwała może być jawna lub ukryta. Pamięć jawna (nazywana czasami pamięcią deklaratywną) obejmuje wszystkie zapamiętane informacje, które dostępne są świadomości i zatem mogą być przekazane innym. Pamięć ukryta (czasami określana pamięcią proceduralną) obejmuje wszystkie informacje, które są przechowywane bez ich uświadomienia sobie, np. umiejętność posługiwania się językiem lub jazdy na rowerze.
Efekt Kamina- mózg najlepiej koduje informacje w czasie relaksu lub snu; konsolidacja (utrwalenie)
PAMIĘĆ:
• deklaratywna (inf.poza czynnościami): epizodyczna- określone fragmenty życia; semantyczna- pojęcia werbalizowane
Formy zapamiętywania: 1) pamięć mechaniczna- zależna od częstości powtarzania (zapamiętywanie wzrokowe, ruchowe itp.); 2) pamięć logiczna- bazuje na zrozumieniu, zapamiętanie wcześniej zdobytych informacji drogą mechaniczną
Uczenie się w etapach życiowych:
• metoda obserwacyjna- podpatrywanie i powtarzanie pewnych informacji
• metoda asocjacyjna- wiązanie pewnych faktów na zasadzie współistnienia np. kary i nagrody
• przyzwyczajenie- uznanie pewnego faktu za normalny np. brak lęku na biały fartuch
• świadome przyswojenie- pamięć proceduralna i semantyczna
ZABURZENIE FAZ PAMIĘCI:
• zapamiętywanie: 1) krótkotrwałe- zależne od stanu emocjonalnego, przyczyną mogą być zły stan fizyczny, czynniki zewnętrzne np. depresje, zespół maniakalny; 2) trwałe- zespoły otępienie np. Alzheimer (niszczenie komórek), u ludzi starzejących się (obniżenie świadomości świeżej)
• przypominanie: 1) czynnościowe- blok emocjonalny, brak zapamiętywania; 2) organiczne- brak orientacji w czasie i miejscu, we własnej osobowości, zapominanie czynności życiowych np. jedzenia
• przemijające zaburzenie pamięci- objawia się w stanie pomrocznym, przyczyną może być również zatrucie, niedotlenienie komórek ; brak zapisu informacji
• zaburzenie przechowywania (afazja amnestyczna)- pamiętanie czegoś, ale nie w pełni np. nie wie jak nazwać widelec
Amnezja następcza (amnezja anterograda) występuje po zadziałaniu czynnika, który spowodował amnezję i sprawia, że od tego momentu pacjent nie jest w stanie magazynować w pamięci nowych informacji. Amnezja następcza jest najczęściej wynikiem uszkodzenia środkowych obszarów płata skroniowego, szczególnie struktur hipokampa.
Amnezja wsteczna (amnezja retrograda) występuje po zadziałaniu czynnika, który spowodował amnezję i sprawia, że pacjent nie jest w stanie odtworzyć informacji zapamiętanych przed zadziałaniem tego czynnika, chociaż zachowana jest zdolność magazynowania w pamięci nowych informacji. Amnezja wsteczna jest najczęściej wynikiem uszkodzenia kory czołowej lub skroniowej np. brak pamiętania wypadku
SFERA POZNAWCZA
1. poznanie niższe (zależne ewolucyjnie, spostrzeganie)- odzwierciedlanie przedmiotów za pomocą zmysłów
Teoria postaci- mózg jest czymś w rodzaju hologramu, rozbitego lustra
Teoria asocjacyjna- spostrzeżenie składa się z wielu mniejszych jednostek (wrażenia zmysłowe), które tworzą obraz, wyobrażenie spostrzegawcze.
SĄDY(dostrzeżenie zależności)- realizujący: przeświadczenie, że to co spostrzegamy istnieje naprawdę; klasyfikujący: nadanie nazwy zjawisku, klasyfikacja do określonej grupy
Wyobrażenia pochodne: 1) wyobrażenie odtwórcze- odtwarzanie zaobserwowanego zjawiska; 2) wytwórcze- „bawienie się” wyobrażeniami, tworzenie nowych zjawisk na podstawie wcześniej zebranych np. sfinks
PATOLOGIA SPOSTRZEGANIA:
- złudzenie (iluzje)- brak sądu klasyfikującego przy czynnikach zewnętrznych np. ciemność, przy silnych emocjach np. strach, są korygowane ; brak czynników zewnętrznych- spowodowane złym funkcjonowaniem mózgu, nie są korygowane
- omamy, halucynacje- są one dla osoby czymś prawdziwym, realnym; są odbierane jako zewnętrzne doznania z 5 narządów zmysłu i odróżniane są od myśli, pojęć, fantazji; przy ostrych psychozach
- pseudoomamy- spostrzeżenia powstające bez bodźców działających z zewnątrz, różnią się od halucynacji tym, że pojawiają się w subiektywnej wewnętrznej przestrzeni umysłu, a nie są odbierane poprzez narządy zmysłu
- Parahalucynacje (paraomamy, halucynoidy)– spostrzeżenia powstające bez bodźców działających z zewnątrz, których chory nie traktuje jako realnych zjawisk. Zalicza się do nich automatyzmy sensoryczne (np. błyski, szmery, dziwny smak lub zapach, pojedyncze słowa, melodie). Objawy te najczęściej występują napadowo i zwykle związane są z uszkodzeniem OUN (np. z padaczką).
2. poznanie wyższe (myślenie)- przetwarzanie informacji w wyobrażenia, pojęcia, zdania, oraz operowanie nimi (analiza, wnioskowanie, abstrahowanie, uogólnianie itd.) a zatem tworzenie indywidualnego systemu wiedzy o świecie, które umożliwia przystosowanie się do wymogów życia
• myślenie obrazowe- wyobrażenie odtwórcze w odpowiedzi na słowo
• myślenie prelogiczne- myślenie z dużymi elementami egocentryzmu, duża rola wyobraźni, ma charakter życzeniowy
• myślenie magiczne- przypisywanie przedmiotom mocy której nie mają np. talizmany’
• myślenie logiczne- myślenie przyczynowo- skutkowe, rozumowanie, zdolność do uogólniania
PATOLOGIA MYŚLENIA:
- zaburzenia ilościowe: myślenie depresyjne; przy niskim poziomie umysłowym upośledzenie, otępienie, dysolucja; myślenie maniakalne
- zaburzenia jakościowe: natręctwa myśleniowe powiązane z rytuałami; urojenia- mylne sądy całkowicie odporne na perswazję, Do najczęściej występujących urojeń należą: urojenia prześladowcze, oddziaływania, wpływu, nasyłania, zabierania, odsłonięcia, owładnięcia, niewierności małżeńskiej, hipochondryczne, depresyjne; rozkojarzenie- myślenie w sposób dowolny np. u schizofreników
UCZUCIA- reakcja na określone potrzeby
1. w okolicach podwzgórza mieszczą się ośrodki ważne dla życia i ośrodek potrzeb biologicznych- uczucia pierwotne np. potrzeba snu, głodu; zaspokojenie tych potrzeb daje uczucie przyjemności, spokoju, chęć zaspokojenia tych potrzeb jest automatyczna- popęd
2. w układzie limbicznym znajdują się uczucia archaiczne- uzdalniają człowieka do przyswojenia otoczenia; potrzeba społeczna- bycie kochanym, docenianym; potrzeba własnej wartości
3. w płatach czołowych znajdują się uczucia wyższe, w której dominuje postawa heterocentryczna: potrzeby prospołeczne, własnej samooceny, potrzeby duchowe
Patologia sfery uczuć:
Sfera popędowa: - zaburzenie łaknienia (ilościowe): bulimia, anoreksja- spowodowana patologicznym pobudzeniem ośrodka łaknienia ; jakościowe- jedzenie niejadalnych rzeczy
- zaburzenia samozachowawcze (ilościowe)- lęk o zdrowie, może być spowodowany przyswojeniem złych wzorców, lęki te mogą prowadzić do samobójstwa; jakościowe: samookaleczenia charakterystyczne u osobowości psychopatycznych (brak uczuć wyższych, chęć silnych przeżyć)
- zaburzenia seksualne: brak uczuć wyższych (gwałciciele); zaburzenie zależne od charakteru (psychopaci, charakteropaci); zaburzenie potrzeb wyższych, degradacja osobowości, obniżenie krytycyzmu w sferze poznawczej (pedofile); kaziroctwo- często upośledzona osobowość; ekshibicjonizm- potrzeba reakcji napięcia i lęku wywołanych nagością satysfakcja
Patologia uczuć wyższych- brak uczuć wyższych, które się nie rozwinęły np. złodzieje, manipulanci; organiczne zaburzenia; uszkodzenia mózgu
CHOROBA AFEKTYWNA- dotycząca głównie sfery uczuć
1. choroba afektywna dwubiegunowa- jest chorobą w której stwierdza się występowanie zaostrzeń w formie zespołów depresyjnych i maniakalnych; zaczyna się zwykle ok. 30 roku życia lub wcześniej
zespół depresyjny- zaburzenie nastroju- przygnębienie i smutek bez uzasadnionej przyczyny, towarzyszy temu endogenny lęk lokalizowany koło serca; zaburzone życie popędowe (sen, jedzenie); zaburzenie psychoruchowe i pamięci; myśli samobójcze, poczucie winy i małowartościowości często przyjmuje charakter urojeń; trudności w podejmowaniu decyzji i działania; duże poczucie choroby i chęci leczenia się połączone z niewiarą w odmianę.
Zespół maniakalny- nastrój pogodny, wesoły, niewspółmierny do sytuacji, czasem drażliwość konflikty; szybki tok myślenia, pobudzenie psychoruchowe, rozproszona uwaga, subiektywne poczucie „lekkości” myślenia, gadatliwość wzmożona, pochopne decyzje, obniżony krytycyzm w stosunku do siebie, zaburzone życie popędowe, myśli przybierają czasem formę urojeń o własnej wspaniałości; poczucie choroby bywa zachowane.
2. choroba afektywna jednobiegunowa- występowanie okresowych zaostrzeń w formie wyłącznie zespołu depresyjnego; 30-40 rok życia dotyczy osobowości neurotycznych (zbudowana jest na lęku przed cierpieniem oraz ciągłej skłonności do postaw obronnych) ,lękliwych; zespół depresyjny + częste urojenia depresyjne i silny lęk powodujący pobudzenie psychoruchowe
W opisanych zaburzeniach występują okresy remisji- okresy bez objawów chorobowych; nie występuje w nich na ogół obniżenie uczuciowości wyższej, nie ma też regresu w sferze moralnej; najwięcej jest niebezpieczeństw związanych z samobójstwami.
OBŁĘD, CZYLI PARANOJA
Jest to choroba psychiczna rozwijająca się powoli ; objawem jest rozbudowany system urojeniowy, dominujący w życiu psychicznym osoby; struktura osobowości nie naruszona, zaburzenia poszczególnych funkcji psychicznych wynikają z systemu urojeniowego:
- obłęd zazdrości: niewzruszone przekonanie o zdradach współmałżonka; występuje często u osób pijących
- obłęd prześladowczy: myśli o zagrożeniu przez rzekomych wrogów, czyhających na życie
- obłęd hipochondryczny: przekonanie o zachorowaniu na przeróżne choroby, towarzyszą temu zwykle różne działania zabezpieczające; kompletny brak poczucia choroby i niechętny stosunek chorego do poczynań terapeutycznych.
Zespół paranoiczny- jest zwykle spowodowany reakcją na jakąś istniejącą rzeczywiście przyczynę np. u osób kalekich, kiedy ich niepełnosprawność jest wyśmiewana przez ludzi wywołuje to negatywną rekcję emocjonalną, która może przerodzić się system urojeniowy dotyczący ich kalectwa.
NAPĘD PSYCHORUCHOWY
1. MOTORYKA
Zaburzenia ilościowe: wzmożenie napędu związanymi ze sferą uczuć np. zab. maniakalne; czyste zaburzenie napędu bez udziału emocji np. zespół katatoniczny; większe natężenie napędu u dzieci upośledzonych – eretyzm; ogromne spowolnienie napędu- depresja; torpiditas- opozycja do eretyzmu, zmniejszenie napędu psychoruchowego, brak emocji.
Negatywizm: 1) bierny- nie wykonywanie poleceń mimo zdolności do ich wykonywania, a w przypadku skłaniania stawia opór bierny (u osób z zaburzeniami psychicznymi); 2) chory nie tylko nie wykonuje ruchu, ale robi go na odwrót
Apraksje- niezdolność wykonywania ruchu z powodu zatarcia schematu wykonywania jakiejś czynności
Zaburzenia jakościowe: STEREOTYPIE- 1) ruchowe: powtarzania wielokrotnie jakiejś czynności; 2) postawne: utrzymywanie jakiejś postawy przez długi czas np. w autyzmie, schizofrenii dziecięcej; TIKI- skurcze różnych grup mięśni, nasilają się w czasie zdenerwowania, zmęczenia; TIKI DELA TOURETT’A- wyrzucanie z siebie brzydkich wyrazów i wykonywanie jakiś ruchów, często kojarzone z myślami natrętnymi; zmanierowanie i dziwactwa ruchowe- wykonywanie dziwnych ruchów
2. MOWA
Sprawna artykulacja= sprawna krtań, mięśnie oddechowe, sprawne półkule, struny głosowe, mięśnie artykulacyjne.
Mowa zewnętrzna- wyraz naszych myśli uzewnętrzniony; Mowa wewnętrzna- na własny użytek, „rozmawianie ze sobą”
- zaburzenia mowy wewnętrznej i zewnętrznej: 1) neologizmy- często u schizofreników i w autyzmie, tworzenie nowych słów nie spełniających funkcji komunikacyjnej; 2) rozkojarzenie- zaburzone kojarzenie myślenia, neologiczne wypowiedzi (często u schizofreników); 3) styl telegraficzny- mały zasób słów, podmiot+ orzeczenie (u osób z niskim poziomem umysłowym); 4) rozwlekłość- powtarzanie, gadatliwość, ale brak konkretnych odpowiedzi; 5) pojękiwania- wydawanie dźwięków bez konkretnego przekazu (u osób starszych, organiczne uszkodzenia mózgu)
- zaburzenia mowy zewnętrznej: 1) mutyzm całkowity lub częściowy- zaniechanie mówienia (schizofrenicy, traumy emocjonalne); 2) afonia- przekonanie o braku mowy (zab. histeryczne lub emocjonalne); 3) jąkanie- brak współpracy między mięśniami oddechowymi, a krtanią (w nerwicach); jąkanie kloniczne- powtarzanie sylab; jąkanie toniczne- wyrzucanie na koniec jakiegoś słowa; jąkanie inhibicyjne- przerwy, zacinanie się; 4) afazja- organiczne uszkodzenie mózgu np. urazy; afazja słowna- brak mowy spontanicznej przy jednocześnie dobrym zrozumieniu słów; afazja czuciowa- brak krytycyzmu, nie rozumienie co się mówi, ani tego co mówi; 5) wszystkie zaburzenia związane ze złym wymawianiem np. seplenienie itd.
- zaburzenia mowy wewnętrznej: 1) dysleksja/aleksja- zaburzenie manifestujące się trudnościami w nauce czytania i pisania; 2) dysgrafia/agrafia- częściowa lub całkowita utrata umiejętności pisania, spowodowana mikro uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego lub zaburzeniami ośrodkowych funkcji wzrokowych i słuchowych; 3) dyskalkulia- zaburzenie zdolności matematycznych, mające swoje źródło w genetycznych lub wrodzonych nieprawidłowościach odpowiednich części mózgu
ZDOLNOŚĆ MOTYWACYJNO- DECYZYJNA= chcenie, decyzja, realizacja
Indywidualny rozwój moralny:
1. stadium anomii moralnej (małe dzieci, głęboko upośledzeni i otępiali)- amoralizm, brak świadomości i motywacji moralnej
2. stadium heteronomii- wynika z egocentryzmu człowieka, uczenie się od innych jak się ma zachowywać
3. stadium socjonomii moralnej- akceptacja norm obowiązujących w grupie, bez uznania ich za własne; przynależność do grupy (bunt dojrzewanie)
4. stadium autonomii moralnej- interioryzacja (uwewnętrznienie) jednego systemu wartości 1) pryncypializm moralny- przyjmowanie zasad, ale nie uwewnętrznianie ich w sobie, może prowadzić do nietolerancji i fanatyzmu; 2) racjonalizm moralny- świadczy o dojrzałości, postępowanie jest bliższe duchowi własnych wartości i zasad
Patologia rozwoju moralnego:
1. Motywacja- złe wartościowanie (u osób uzależnionych od narkotyków); patologia myślenia grupowego, przyjmowanie i uczenie się złych wartości (środowiska kryminogenne)
2. Decyzja- trudności w podejmowaniu decyzji (depresje); szybkie, nieprzemyślane decyzje (zespół maniakalny); zastępowanie decyzji przez chwilową „chętkę”, chwilowy impuls; czyny dokonywanie w stanie afektu patologicznego np. u charakteropatów
3. Realizacja- słaba wola ( osoby uzależnione od alkoholu i osoby z zaburzeniami mózgu)
OSOBOWOŚĆ
Struktura osobowości- uczucia, intelekt, wola, napęd psychoruchowy; Funkcje osobowości- zdrowie psychiczne, zintegrowana osobowość; Struktura mózgu- wszystkie organiczne funkcje człowieka
Temperament- własność wrodzona, zdolność reagowania na bodźce (napęd psychoruchowy i uczucia)
Charakter- dyspozycja psychiczna, zdolność do postępowanie zgodnie z przyjętym systemem wartości
Autokracja dowolna- decyzje podjęte przez samego siebie, rzutują na nasze życie, osobowość
Autokracja spontaniczna- następstwa autokracji dowolnej, kształtowanie się osobowości
Patologia osobowości:
1. zaburzenia funkcji osobowości bez naruszenia struktury: a) osobowość nieprawidłowa (czyt. str.2); b) zaburzenia zachowania organicznie uwarunkowane: uszkodzenia mózgu, objawy podobne jak u osobowości nieprawidłowej+ endogenne zmiany nastroju (ogromna drażliwość i wybuchowość) psychopaci- nie traci kontroli nas emocjami; charakteropata- nie panuje nad emocjami; c) zaburzenia wynikające ze szkodliwych czynników środowiska: socjopaci- umiejętna i szybka resocjalizacja daje efekty
2. rozdwojenie osobowości- to zaburzenie dysocjacyjne, polegające na występowaniu przynajmniej dwóch osobowości u jednej osoby. Zazwyczaj poszczególne osobowości nie wiedzą o istnieniu pozostałych.
3. grupa chorób schizofrenicznych
SCHIZOFRENIA
Choroba psychiczna; przyczyna nieznana; pojawia się ok. 20 roku życia lub w okresie dojrzewania; typowym objawem jest rozszczepienie- rozpad struktury osobowości charakteryzujący się brakiem integracji poszczególnych funkcji psychicznych; głębokie zmiany w zakresie wszystkich funkcji psychicznych; MYŚLI- tok myślenia dziwny, niezrozumiały, wypowiedzi rozkojarzone, stereotypowe powtarzanie zdań, neologizmy, filozoficzne rozważania są często jałowe; schizofreniczny autyzm- świat własnych myśli; UCZUCIA- kontakt płytki, formalny, chłód uczuciowy, reakcja uczuciowe często nieadekwatne do sytuacji, uszkodzenie uczuć wyższych i poziomu moralnego, zanik potrzeb wyższych niższych całe życie popędowe, rozwinięte stadium- pusta wegetacja; zależy od stopnia indywidualnego
Schizofrenia prosta- okres pokwitania; stopniowe objawy, przebieg powolny, często niedostrzegalny; stopniowy chłód emocjonalny, obojętność na sprawy innych i własne; przebieg choroby jest jednostajny bez zaostrzeń, ale i bez poprawy; nie ma jakościowych objawów psychopatologicznych (omamy, urojenia)
Zespół hebefreniczny- młody wiek; rozpoczyna się nagle i ma burzliwy przebieg; pobudzenie psychoruchowe, hałaśliwość, błaznowaniem niedorzeczne wypowiedzi, treści urojone; kontakt trudny- raz mówią normalnie, a zaraz wracają do świata psychopatologicznych przeżyć; najbardziej uszkodzona sfera uczuć- wyższe zanikają (brak wszelkich hamulców i kontroli)
Zespół katatoniczny- zwykle około 20 roku życia; przejawia się okresowym nastawieniem na przewlekły proces schizofreniczny ostrych objawów psychotycznych, dominacja zaburzeń psychoruchowych: - zespół katatoniczny hipokinetyczny: spowolnienie, małomówność, bezczynność, wykonywanie wolno czynności, brak apetytu; - zespół katatoniczny hiperkinetyczny: nadruchliwość, głośność, brak wyższych reakcji uczuciowych, niszczenie i demolka.
Zespół paranoidalny (omamowo- urojeniowy)- ok. 30 roku życia; zaburzenia głównie sfery poznawczej (spostrzeganie i myślenie)- halucynacje, urojenia, treści urojeniowe to całe życie chorego, pozostałe sfery zaburzone jak w typowej schizofrenii
We wszystkich wymienionych zespołach towarzyszy bezsenność, brak poczucia choroby; po zastosowaniu leczenia specjalistycznego ostre objawy zwykle ustępują, ale pozostaje defekt w postaci rozszczepionej osobowości.
ZABURZENIA PSYCHICZNE MŁODZIEŻY
1. wczesne dzieciństwo- nieprawidłowa osobowość, encefalopatia- ogólne określenie uszkodzenia mózgu przez czynniki różnego pochodzenia, którego skutkiem są różnego rodzaju zaburzenia zachowania,
2. dzieciństwo do okresu adolescencji - rodziny patologiczne, urazy i stresy przez członka rodziny
3. okres adolescencji do okresu dojrzałości - stresy emocjonalne, lekkie uzależnienia, stres szkolny
4. cały okres dojrzałości- schizofrenia, choroby afektywne, uzależnienia
1. Zaburzenia rozwojowe:
ADHD- opóźnienie dojrzewania ośrodków odpowiedzialnych za pobudzenie ruchowe; triada: sfera napędu, uczuć i poznawcza- zaburzenie tych procesów napęd- wzmożona ekspresja i niepokój ruchowy; uczucia- ekspresja i reaktywność emocjonalna wzmożona, duży rozwój uczuć wyższych; poznawcza- sprawność intelektualna, zaburzenie uwagi- słabe wyniki w nauce; 2 formy: nadpobudliwość ekspresyjna, nadwrażliwość emocjonalna (występuje często dysgrafia, dysleksja)
MOCZENIE MIMOWOLNE- niedojrzałość ośrodka odpowiadającego za kontrolowanie funkcji pęcherza; po 4 roku życia; wydarza się co najmniej 1 w miesiącu; 2 rodzaje: moczenie mimowolne pierwotne (od urodzenia) i wtórne (po przerwie trwającej około 6 miesięcy)- reakcja na stres; występuje również mimowolne oddawanie kału bardziej związana z upośledzeniem umysłowym
DYSLEKSJA- pierwotna (opóźnienie dojrzewania półkuli dominującej); wtórna (reakcja na stres, emocjonalny charakter), rzekoma (niedostrzegalne niedostatki np. słuch)
2. Zaburzenia zachowania:
Wzorzec zachowań aspołecznych, trwający przynajmniej rok przed 15 rokiem życia: 1) agresja (do ludzi, zwierząt); 2) wandalizm; 3) kłamliwość, kradzieże; 4) łamanie prawa
3. Choroby psychiczne:
Schizofrenia dziecięca- 2 formy: PRZEDSZKOLNA (3-6 r.ż)- uszkodzona sfera napędu psychoruchowego (brak lub zaburzenie mowy, neologizmy), stereotypie; towarzyszy temu autyzm; SZKOLNA (7-11 r.ż) pogłębiający się autyzm (chłód emocjonalny, bierność), zniekształcony obraz siebie (mówienie w 3 osobie, utożsamianie się np. z zabawkami)
Autyzm- skomplikowany zespół upośledzenia rozwoju, w którym istotną rolę odgrywa funkcjonowanie mózgu; zamknięcie się w sobie, zaburzenie napędu ruchowego+ cechy organicznego uszkodzenia mózgu, napady padaczkowe, stereotypie, rytuały, percepcja bodźców zmysłowych jest zaburzona np. wzroku; leczenie- fizykoterapia
Choroba afektywna- zespół maniakalny (dojrzewanie i dorosłość); choroba sieroca- spowodowana niezaspokojeniem potrzeb emocjonalnych, dominacja apatii, obojętność i bierność, występuje stereotypie; u dzieci starszych może być spowodowana stresem, molestowaniem, przeciążeniem szkolnym.
4. Nerwice
SAMOBÓJSTWA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Przyczyny: stresy związana z przystosowanie się do nowego środowiska, traumatyczne sytuacje związane ze społecznym aspektem, potrzeba zwrócenia na siebie uwagi, zrobienia wrażenia; brak racjonalnego myślenia o nieodwracalności śmierci; występuje u młodzieży z nieprawidłową osobowością, chorymi psychicznie lub wykazującymi cechy okresowego zachwiania równowagi psychicznej.
1. samobójstwa „prawdziwe” – intencja rzeczywistej chęci zerwania z rzeczywistością
2. samobójstwa „na pokaz”- podyktowane próbą nawiązania kontaktu, demonstracja samobójstwa (niestety często kończą się tragicznie)
UZALEŻNIENIA
Przyczyny: brak dostatecznej kontroli, szkodliwe warunki środowiskowe, brak zainteresowań, słabość psychiczna, nieśmiałość, nieprawidłowe cechu osobowości lub cechy organicznego uszkodzenia OUN, chorzy psychicznie, osoby towarzyskie, osobnicze predyspozycje.
Fazy działania alkoholu: 1) pobudzenie psychoruchowe, poprawa nastroju, obniżenie samokontroli, łatwość nawiązywania kontaktów- 2) powoli spowolnienie psychiczne, poczucie dyskomfortu, drażliwość, skłonność do konfliktów zwiększona dawka: zatrucie, senność następnego dnia dezorganizacja funkcji psychicznych, spowolnienie, zaburzenie koordynacji
Upicie patologiczne- może wystąpić u osób niewyspanych, głodnych lub po chorobie; picie na podłożu patologicznym- występuje u osób z organicznymi uszkodzeniami OUN lub chorych psychicznie; OBJAWY: po małej ilości alkoholu zmienia się zachowanie- pobudzenie psychoruchowe, dezorientacja, omamy i urojenia, zaburzenia świadomości typu zamroczenia; mija zwykle po kilku godzinach kończąc się snem (często niepamięć)
Etapy uzależnienia od alkoholu:
1. faza wstępna- trwa zwykle 2 lata i wyraża się częstymi i głębokimi upięciami
2. faza zwiastunów- występuje po 3-4 latach; dążenie do picia, wyszukiwanie okazji, spontaniczne myśli i pragnienia napicia się.
3. faza krytyczna- utrata kontroli picia, picie w samotności, uszkodzenie wątroby i OUN, pogarsza się tolerancja na picie
4. faza przewlekła- psychodegeneracja, obniżenie sprawności podstawowych funkcji psychicznych, zespół otępienno- charakteropatyczny; pogłębienie uszkodzenia narządów, czasem ostre zaburzenia psychotyczne- majaczenie drżenne i inne
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Agnieszka Synowiec
Dołączył: 25 Sty 2008
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tczew
|
Wysłany: Sob 19:32, 31 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Fajne to jest:) Oj napracowałaś się.
A z czego korzystałaś?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kasia Pławska
Dołączył: 31 Maj 2008
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Babeczki
|
Wysłany: Sob 20:57, 31 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
szacun dla Karoliny
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ewa Gawlicka / Mucha
Dołączył: 25 Sty 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 22:17, 31 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
A ja mam pytanie:
Czy to opracowanie jest z notatek, czy też z książki?
Pozdrawiam i dzięki za pomoc
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Joanna Wojciechowska
Dołączył: 25 Sty 2008
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wyspa (GD.)
|
Wysłany: Sob 23:38, 31 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
no widzę że Karo się bawiła z książką
mam nadzieje że uczycie się pilnie bo będe polegać na was haha oj Wojciechowskiej się żarcik udał
ale serio to Big Szacun 4 Caro ))
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karolina
Dołączył: 26 Kwi 2008
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 13:52, 01 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
opracowałam to w większej części z moich notatek, trochę z książki, trochę z internetu... Życze udanej nauki i pozdrawiam skacowana po imprezie!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomuś
Dołączył: 16 Lut 2008
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z daleka... Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 17:54, 01 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Niewątpliwie przyczynisz się do zmniejszenia ilości osób które będą poprawiały ten przedmiot(oby nikt nie musiał)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Asik
Dołączył: 16 Wrz 2008
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rumia Płeć: Babeczki
|
Wysłany: Nie 18:29, 01 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
dobrzy ludzie, na którą jutro jest ten egzamin? wiem, że ja zawsze nic nie wiem... tylko nie bijcie gorącym żelazkiem po twarzy pliska
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
paulinka3012
Dołączył: 30 Sty 2008
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 18:29, 01 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
.... mamy jednak Wspaniałych ludzi na naszym kierunku !! a zaliczenie na 13.30 Asiku
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez paulinka3012 dnia Nie 18:32, 01 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Joasia_k
Dołączył: 26 Sty 2008
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Mława/Gdańsk Płeć: Babeczki
|
Wysłany: Nie 18:33, 01 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
a nie na 13.00?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
paulinka3012
Dołączył: 30 Sty 2008
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 19:53, 01 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
ja mam zapisane tak jak podałam... 13.30
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|