Autor |
Wiadomość |
Gość |
Wysłany: Wto 11:47, 06 Maj 2008 Temat postu: wspolpraca moje panie :) |
|
co z referatami:D
a było :
socjalizacja, resocjalizacja, tolerancja, berstein, kultura, inkulturacja , wartosci, hierarchie wartosci, wspoldzialanie rodzina - szkola - sr lokalne, raporty , sumienie cos ominelam?
bernstain
. Dlaczego wyróżniony przez Basila Bernsteina kod ograniczony nie sprzyja sukcesom szkolnym dzieci? Kod ograniczony to najprostsza forma komunikacji (osoby używają krótkich zdań, bądź równoważników zdań, często posługują się spójnikami i przysłówkami). Do wyrażania ekspresji często używa się mimiki, gestów. Często powtarzane są w danej grupie językowej -stereotypy, czy symbole- przez co język jest łatwo zrozumiały w określonym środowisku, traci jednak wiele wartości komunikacyjnych w szerszym środowisku. Kod ten w słabym stopniu pobudza psychikę. Wiele zdań wyraża sądy niepodważalne, nadawca informacji często używa zdań rozkazujących. Posługujący się takim językiem uczniowie nie funkcjonują dobrze, gdyż szkoła przywiązuje dużą wagę do jakości wypowiedzi, bogactwa słów, rozumienia pojęć, wysoko oceniana jest rozwinięta argumentacja. Niepożądana jest żywiołowość emocjonalna i pozawerbalne sposoby jej wyrażania. Wymaga się (dla kodu rozbudowanego) logicznego uporządkowania języka, umiejętności relacjonowania stanów uczuciowych wg przyjętych konwencji. Rodziny robotnicze przyzwyczajają dzieci do wypowiadania się konkretnego, sytuacyjnego, bezpośrednio odzwierciedlające mocje. Natomiast dzieci z rodzin należących do klas wyższych posługują się w domu językiem preferowanym w szkole.
Kultura (z łac. colere = "uprawa, dbać, pielęgnować, kształcenie") – termin wieloznaczny, pochodzący początkowo od łac. cultus agri ("uprawa ziemi"), interpretowany w różny sposób przez przedstawicieli różnych nauk. Kulturę można określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych (takich jak wzory myślenia i zachowania).
Najczęściej rozumiana jest jako całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczeństwa. Bywa utożsamiana z cywilizacją. Również charakterystyczne dla danego społeczeństwa wzory postępowania, także to, co w zachowaniu ludzkim jest wyuczone, w odróżnieniu od tego, co jest biologicznie odziedziczone.
Całość wiedzy na temat kultury próbuje integrować dziedzina wiedzy, jaką jest kulturoznawstwo, jednak także na poszczególnych aspektach kultury uwagę skupiają: filozofia kultury, historia kultury, antropologia kulturowa, socjologia kultury, etnografia czy memetyka.
W nauce, inaczej niż w języku potocznym, termin "kultura" nie ma charakteru wartościującego.
Główne dziedziny kultury:
Kultura materialna: wszelkie wytwory człowieka, technika, umiejętności praktyczne.
Kultura duchowa: wiedza, literatura i wszelkiego rodzaju piśmiennictwo, sztuka, w tym: sztuki plastyczne, teatr, muzyka, film, a także wszystko co należy do wytworów umysłu, np. filozofia;
Kultura społeczna: wierzenia, normy moralne, ideologia, uczestnictwo w życiu kulturalnym;
kultura języka: porozumiewanie się zgodnie z obowiązującą (w danym społeczeństwie) normą językową
kultura polityczna: systemy wartości i wzorce zachowań (polityków, partii) biorących udział w wykonywaniu władzy państwowej lub aspirujących do tej roli;
kultura fizyczna: system zachowań i działania związane z dbałością o rozwój fizyczny człowieka;
wychowanie fizyczne, sport, rekreacja fizyczna, rehabilitacja ruchowa, turystyka.
Wartosci
Ujęcie Schellera [edytuj]
Według Maxa Schelera wartości są obiektywne i normatywne (zobowiązują moralnie). Scheler przeciwstawia się subiektywnemu pojmowaniu wartości i wprowadza rozróżnienie pomiędzy wartościami i ethosem. Ethos to sfera wartości tworzona i uznawana przez tego oto konkretnego człowieka (lub grupę ludzi, pewną kulturę) - jest subiektywna i może być diametralnie różna od sfery obiektywnej.
Wartości są między sobą we wzajemnych relacjach i tworzą hierarchię. Najniższe są wartości
hedonistyczne (przyjemne -nieprzyjemne).
Kolejne szczeble hierarchii tworzą kolejno wartości
utylitarne (użyteczne - nieużyteczne),
witalne (związane z życiem),
duchowe (prawda - fałsz; piękno - brzydota).
Najwyższym szczeblem hierarchii są wartości
religijne (skoncentrowane wokół pojęcia świętości). |
|
 |
Gość |
Wysłany: Pon 17:57, 05 Maj 2008 Temat postu: |
|
Hej!
Mam wielką prośbę. Czy ktoś mógłby podać pytania na socjologie, (które są na naszym mailu) tu na forum, gdyż mój komputer nie chce ich zpisać ani odtworzyć z maila.
Z góry dziękuję. |
|
 |
Joasia_k |
Wysłany: Pon 10:27, 05 Maj 2008 Temat postu: |
|
ja mam tylko tyle:
Wujek "sumienie" kategoryczno-imperatywny sąd o sobie; jest ono ukształtowane przez normy, |
|
 |
Ewa Gawlicka / Mucha |
Wysłany: Nie 23:49, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
podawal ksiazke JP2, o sumieniu wlasnie, ale wydaje mi sie ze wspomnial to na wykladach... zobacze w notatkach i jutro napisze! pozdrawiam |
|
 |
Natalia Baca |
Wysłany: Nie 22:43, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
taa, a co z reszta? ;x
i co z tym pojeciem sumienia wg. Wujka? Bo nie mam tego w notatkach... |
|
 |
Marta Jurczyk |
Wysłany: Nie 22:42, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
Z referatów pytanie ja jedno mam, zaakceptował i to pytanie jest tak proste jak konstrukcja cepa. Chyba miałam je wkleić... ups :]. No nic. Daję z pamięci. Pytanie było o reformy z raportu UNESCO z 1973 dotyczące zmian w oświacie. Będę jeszcze o tym mówiła, ale odpowiedzi to np. zmiana pozycji nauczyciela, dostosowanie programu do zdolności uczniów, wzrost znaczenia nauczania wczesnoszkolnego itd. Napisze szczegółowo jak to znajdę, ale orientacja ogólna została zarysowana    |
|
 |
Natalia Baca |
Wysłany: Nie 21:59, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
czy mi sie wydaje czy nie ma tu zadnych pytan z referatow? jesli nie to on moze dopierniczyc nam takie pytanie,ze szkoda slow... |
|
 |
gosc |
Wysłany: Sob 12:10, 03 Maj 2008 Temat postu: |
|
Mam prosbe!!Czy ktos moglby mi podac odpowiedz na jedno pytanie, mianowicie17 Jak Wujek rozumie pojecie sumienia!z gory dzieki |
|
 |
gość |
Wysłany: Sob 10:36, 03 Maj 2008 Temat postu: |
|
Nie to nie to samo,w pierwszym załączniku masz pytnia od 1-14 a w drugim od 15-20. |
|
 |
Marta Jurczyk |
Wysłany: Pią 17:33, 02 Maj 2008 Temat postu: |
|
Czy mi się wydaje czy oba załączniki to to samo czy ja robię coś nie tak?
A tak nawiasem mówiąc: uwielbiam "niepszystosowane"- fakt, poprawione, w końcu to UG  |
|
 |
gość |
Wysłany: Pią 14:53, 02 Maj 2008 Temat postu: socjologia |
|
Zapomniałam dodac, że te pytania otwierają się w programach do przeglądania obrazków |
|
 |
Joanna Rogalewska |
Wysłany: Pią 9:50, 02 Maj 2008 Temat postu: ZAGADNIENIA...CHYBA OFICJALNE:) |
|
Hej!Ja i Kinga postanowiłyśmy zrobić mały wywiad środowiskowy i udało nam się zdobyć pytania!!! Na forum z logopedii przed tymi pytaniami była taka notka:"1hej
sluchajcie ja mu to wyslalam ale on nic nie odpisal....wiec nie wiadomo czy on to uzyje.ale uwazam ze na te zagadnienia trzeba zwrocic szczegolna uwage...,a po drugie nie moze byc nic innego bowiem niczego innego nie mamy w notatkach....a jak cos to najwyzej sie go pacnie...hahahaha
sciskam was"
Ale czytając te pytania muszę stwierdzić, że dotyczą one tego co przerabialiśmy, więc nauczmy się właśnie tego- WSZYSCY!!!a po drugie pod pytaniami jest taka adnotacja:Opracowała Katarzyna Kantak WEZJA pod kierunkiem dr W.Drzeżdżona, więc wygląda na to, że to te pytania.
kinga wyśle je na naszego wspólnego maila:)Życze wszystkim milego weekendu |
|
 |
Marta Jurczyk |
Wysłany: Czw 22:37, 01 Maj 2008 Temat postu: |
|
Jeju, to przecież można jakos wyselekcjonować- mniej więcej do 12 punktu. Poza tym Drzeżdżon napisał mi, że na egzaminie nie będzie nic, czego nie było na wykładach. |
|
 |
gość |
Wysłany: Czw 21:08, 01 Maj 2008 Temat postu: |
|
o matko ale pytania!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Maja zupełnie inne:( Szkoła waldorfska- scharakteryzuj.Cybertalking - pierwszy raz o tym słyszę!!
Ciekawe gdzie sa nasze pytania????????? |
|
 |
Ewa Gawlicka / Mucha |
Wysłany: Czw 20:38, 01 Maj 2008 Temat postu: |
|
Pytania na kolokwium ( pedagogika resocjalizacyjna, opiekuńczo-wychowawcza i animacja społeczna)
1. Czym jest wartość (wg. Szczepańskiego)?
2. Typy rodzin wg. Zaborowskiego (wymień i krótko scharakteryzuj).
3. Od czego zależy zróżnicowanie społeczne? ( 5 czynników)
4. Jakie zagrożenie niesie dla dzieci i młodzieży Internet? Wymień
5. Czym jest rodzina i jakie są jej cechy (co zapewnia)?
6. Podział systemu oświatowego wg. Gołaszewskiego.
7. Wymień funkcje szkoły, jako środowiska wychowawczego.
8. Szkoła waldorfska- scharakteryzuj.
9. Czym jest kod językowy wg. Bernsteina?
10. Wartość- znaczenie socjologiczne i psychologiczne.
11. Wymień przynajmniej 6 objawów nieprzystosowania społecznego uczniów.
12. Opisz różnicę pomiędzy kulturą a kulturacją.
13. Wymień i krótko scharakteryzuj główne dziedziny kultury.
14. Czym jest inkulturacja?
15. Opisz różnicę pomiędzy socjalizacją a wychowaniem.
16. Czym jest socjalizacja i jakie typy socjalizacji wyróżniamy?
17. Czym jest resocjalizacja i jakie są jej główne cele?
18. Omów czym jest Cyberstalking?
19. Czy wg. Ciebie samotność jest problemem społecznym czy jest to świadomy, nieszkodliwy wybór jednostki? Uargumentuj swoją wypowiedź.
20. Czym się charakteryzuje heraklesowa hierarchia wartości?
21. Czym jest neoliberalizm?
22. Wymień pierwotne założenia lockeowskiej ideologii.
23. Jakie są założenia liberalnego systemu edukacji?
24. Wymień fazy rozwoju człowieka wg. Eriksona. Omów jedną z tych faz. |
|
 |